browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Hoe weet de VRT dat 2,6 miljoen mensen naar de Rode Duivels keken?

Posted by on 19 juni 2014

Net geen half miljoen Vlamingen keken buitenshuis naar de eerste wedstrijd van de Rode Duivels. Hoe de VRT dat weet? Via een klein toestelletje dat een duizendtal mensen dragen.

Precies 2.189.421 mensen zaten dinsdagavond op de sofa thuis nagelbijtend te kijken hoe de Rode Duivels met veel moeite de Algerijnen puntenloos naar huis stuurden. Canvas haalde daarmee een marktaandeel van 79,7 procent. Een recordscore, want sinds het begin van de huidige kijkercijfermeting haalde een voetbalmatch nog nooit zo’n hoog cijfer. Alleen een uitzending van ‘Schalkse ruiters’ uit 1997 deed het ooit beter met bijna 2,3 miljoen kijkers.

Bovendien komen er nog een pak kijkers bij die liever buitenshuis voetbal gingen kijken: op café, in het Sportpaleis, in Duivelsdorpen… Overal in het land stonden er grote schermen opgesteld. Dat was nog eens goed voor 470.000 kijkers, rekende de VRT uit. En dat gebeurde niet door vlug vlug de bezoekersaantallen van de Gentse Ghelamco Arena en het Antwerpse Sportpaleis op te tellen en te vermenigvuldigen met een schatting voor het gemiddelde aantal cafégangers. Naast de officiële CIM-kijkcijfermeting gebruikt de omroep immers ook al jaren het portable people meter-onderzoek (ppm) van het marktonderzoeksbureau TNS.

Betrouwbare indicatie
“Ruim duizend Vlamingen dragen zo’n klein toestelletje altijd bij zich”, legt Lotte Vermeir van de studiedienst uit. “Bij al onze radio- en tv-programma’s sturen wij ook een onhoorbaar signaal mee dat opgepikt wordt door dat toestel. Op die manier kunnen we becijferen hoeveel mensen naar een tv- of radioprogramma kijken. Dat is een inschatting, maar dat is zo bij elke meetmethode. Het geeft een betrouwbare indicatie en is voor ons complementair met het CIM onderzoek.” Voor dat laatste hebben 750 gezinnen in Vlaanderen en Brussel een bakje thuis staan dat registreert naar welke zender ze kijken.

Alleen, hoe weet dat ppm-toestelletje nu of je thuis bent of op café? Het meegestuurde signaal blijft immers hetzelfde. “Er staat een docking station voor het apparaatje in het huis van die mensen. Dit station communiceert met het apparaat. Zodra je buiten een perimeter komt, registreert het apparaat dat je niet thuis bent.”

De VRT en Medialaan gebruiken het ppm-onderzoek ook om na te gaan hoeveel mensen naar de radio luisteren. Op die manier kunnen ze snel en betrouwbaar de luistercijfers weten. Dinsdagavond bijvoorbeeld luisterden 213.863 mensen tussen 18 en 19.50 uur naar radio 1. Het normale luisteronderzoek van de CIM gebruikt nog altijd ‘dagboekjes’ waar mensen moeten opschrijven waar ze naar geluisterd hebben. Dat is niet alleen trager, het geeft vaak ook wat andere cijfers. “Bij televisie liggen de cijfers van het CIM en ppm in dezelfde lijn, maar bij radio zijn er soms lichte verschillen.”

‘Blokken’
De voorbije jaren werd af en toe geopperd dat de luistercijfers ook anders gemeten moeten worden, maar het dagboekje blijft de regel. “Een aantal landen is al overgestapt naar een elektronische meting, maar binnen het CIM is er een consensus nodig om met een nieuwe methode te starten.”

Terwijl radio en televisie goed waren voor net geen drie miljoen voetbalvolgende Vlamingen, blijft de vraag wat de rest van de bevolking deed. Een deeltje kon het alvast geen moer schelen wat de Rode Duivels uitvraten: zij keken naar de andere zenders. ‘Blokken’ had bijvoorbeeld gemiddeld 236.000 kijkers, terwijl ‘De kliniek’ op VTM 135.000 mensen kon boeien. ‘Het nieuws’ deed het voor het eerst sinds lang zelfs eens beter dan ‘Het journaal’, al was het verschil heel klein: 233.000 kijkers voor de VTM-nieuwsuitzending, tegenover 226.000 op Eén. De programma’s op VIER, 2BE, VIJF en Vitaya haalden slechts enkele tienduizenden kijkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge