browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Max Havelaar wordt Fairtrade Belgium

Posted by on 28 augustus 2014

De Belgische afdeling van het internationale keurmerk Max Havelaar verandert zijn naam in Fairtrade Belgium. De nieuwe naam moet voor de organisatie een hefboom worden om via schaalvergroting meer boeren in het zuiden te ondersteunen. In België wordt Max Havelaar nog te veel met het koffiemerk geassocieerd. De bekendheid en het begrip van fair trade is bij de Belgen overigens licht gedaald tegenover 2012.

Het vroegere Max Havelaar viert dit jaar zijn 25ste verjaardag in ons land, en heeft ambitieuze plannen. Momenteel zit het fairtradekeurmerk in België met meer dan 1.600 producten en een marktwaarde van bijna 100 miljoen euro (waarvan meer dan de helft ook bioproducten zijn) nog in een niche. Uitzondering is de bananenmarkt, waar het een marktaandeel van 10 procent haalt. Die penetratie wil Fairtrade Belgium nu ook voor zijn koffie en andere producten nastreven. Daarvoor rekent het op een doorgedreven samenwerking met supermarkten en voedingsmultinationals.

“We blijven trouw aan onze idealen, maar we zijn pragmatisch. Je kan niet alles in één keer veranderen, je moet stap per stap te werk gaan. Als we meer boeren willen helpen in de ontwikkelingslanden, ligt de sleutel bij de distributie. Uit onderzoek blijkt dat consumenten fairtrade kopen zonder te kijken wat achter het label zit. Supermarkten kunnen die producten beter promoten en zo de verkoopsvolumes aanzwengelen”, zei directeur Lily Deforce vandaag tijdens een persconferentie.

Europese boeren
Deforce sluit ook niet uit dat Fairtrade in de toekomst ook lokale, Europese boeren zal ondersteunen. “We bestuderen dit, maar het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen.”

Fairtrade International werd eind jaren 80 in Nederland opgericht als Max Havelaar, een keurmerk voor koffie genoemd naar het karakter uit de gelijknamige roman van Multatuli. Het is geëvolueerd tot het grootste keurmerk ter wereld, goed voor een marktwaarde van meer dan vijf miljard euro aan fairtradeproducten. De laatste jaren hebben ook enkele Scandinavische landen de naamsverandering doorgevoerd, waardoor het internationale Fairtrade label aan herkenbaarheid wint.

1 op 2 koopt fair trade
In ons land is de bekendheid en het begrip van fair trade licht gedaald tegenover 2012. Dat blijkt uit een opiniepeiling van het Trade for Development Centre, dat de resultaten vandaag bekendmaakte. Een op de twee Belgen heeft het voorbije jaar nochtans een fairtradeproduct gekocht.

85 procent van de Belgen geeft aan al van fair trade te hebben gehoord, tegenover 90 procent in 2012. Oxfam en Max Havelaar (nu dus Fairtrade Belgium) blijven de bekendste organisaties uit de sector. De ondervraagde personen kunnen gemiddeld 3,3 fairtradeproducten opnoemen. Cacao/chocolade en bananen blijven de belangrijkste producten die met fair trade worden geassocieerd.

Fair trade heeft een goed imago en behaalt een gemiddelde score van 7,2 op 10. Het zijn voornamelijk vrouwen en oudere personen die een positief beeld hebben van eerlijke handel.

15 procent meer
Vierenvijftig procent van de Belgen (57% in 2012) heeft het voorbije jaar minstens één fairtradeproduct gekocht. Vlamingen kopen die vaker in gespecialiseerde fairtradewinkels, terwijl Franstaligen ze vooral in de supermarkt kopen.

Hoewel het aanbod eerlijke producten steeds groter wordt, houdt de top drie van de meest verkochte eerlijke producten stand: 60 procent kocht koffie, 50 procent fruit en 47 procent chocolade.

Belgen zijn bereid tot gemiddeld 15 procent meer te betalen voor een fairtradeproduct.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge